JBAY! - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Liesa Feldhaus - WaarBenJij.nu JBAY! - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Liesa Feldhaus - WaarBenJij.nu

JBAY!

Door: Liesa Feldhaus

Blijf op de hoogte en volg Liesa

28 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Molo!

De tijd vliegt en ik ben al weer bijna op de helft van mijn verblijf in Zuid-Afrika. Maar, gelukkig is het nog niet voorbij en ik heb nog vier weken vol leuke trijpen voor de boeg.

Afgelopen weekend ben ik met een tripje van school mee geweest naar Jeffrey's Bay (JBay). We zijn met een groep van 18 mensen met een busje daar heen gegaan op vrijdag ochtend. We verbleven in een hostel vol hippies en surfers dat echt direct aan het strand ligt, genaamd Island Vibe.

Vrijdag gingen we dus rond half 9 op weg naar JBay, rond de middag kwamen we aan bij ons hostel. We hebben geluncht en daarna was het tijd voor mijn eerste surf les ooit! Het was echt super leuk, maar het is echt moeilijk en vermoeiend. De eerste stap was om met de golf mee te gaan en alleen je bovenlichaam op te drukken. Vervolgens hebben we op het droge geoefend om te staan, waarna we het in de zee probeerden. Helaas is het mij niet gelukt en kwam ik niet verder dan tot op mijn knieën.

Na de surf les hadden we allemaal even tijd om te douchen en zijn we vervolgens met de hele groep naar een restaurant gegaan genaamd Nina's. Na het lekkere eten en toetje gingen we weer terug naar het hostel om wat cocktails te drinken. Na dat alle cocktails achterover waren geslagen gingen we op weg naar plaatselijke club: The Jolly Dolphin. Aangezien we nu gewend zijn aan Ferry's en Snorts was dit al een hele upgrade, echter was het aardig leeg maar er hing een leuke sfeer. Naarmate de avond vorderde werd het wat drukker en begonnen mensen soort van te stijldansen, Sokki. Rond 1 uur was de avond helaas al weer afgelopen want de taxi's reden maar tot dan en het was niet veilig voor ons om te lopen.

De volgende dag begonnen we met ontbijt en zijn we vervolgens op weg gegaan naar waterval ziplinen. Het was een super mooie plek, met rotsen en een waterval. Gelukkig hadden we wetsuits mee van het hostel, want het water was echt super koud. Het was echt leuk, het lastigste was nog niet eens het ziplinen zelf, maar het terug klimmen naar waar we begonnen. Je kon er ook van rotsen afspringen, maar dat heb ik deze keer maar afgeslagen. De hoogste rots was 16m, en er waren ook echt mensen die daar van af sprongen. GEKKEN!

Na het ziplinen gingen we weer terug naar ons hostel en hebben we geluncht. Een deel van de groep ging sandboarden en de rest, waaronder ik zelf hadden vrije tijd. We hebben een wandeling over het strand gemaakt plus wat mooie foto's. 's Avonds was er een braai bij het hostel zelf en daarna zijn we gezellig in de bar van het hostel gebleven.

Zondag ochtend zijn we op tijd opgestaan om te kunnen shoppen bij de plaatselijke outlet stores van billabong, ripcurl, roxy, o'neil, etc. Daarna was het voor ons tijd om te gaan sandboarden. Dat was weer echt super. Eigenlijk lijkt het heel erg op snowboarden, alleen dan in de duinen op zand. Dit was gelukkig wat makkelijker dan surfen, maar nog steeds heel erg vermoeiend aangezien je elke keer de duinen weer op moest lopen. We begonnen bij een lagere berg waar iedereen gewoon kon blijven staan. Vervolgens zijn we naar een grotere gegaan, waar het all om the fun ging volgens onze "docent" Mozes. Hier gingen we met z'n tweeën op een board de bult af, waarbij je echt volledig onder het zand kwam te zitten. Het zat echt overal!

Na het sandboarden was het tijd om weer op weg te gaan naar de campus in Port Alfred. Onderweg zijn we nog bij een farmstall gestopt waar ze heerlijke pies hebben, waaronder eentje met spinazie en feta, HEERLIJK! Vervolgens waren we rond avondeten weer terug op de campus en was ons sportieve weekendje al weer voorbij! :O

Deze week was weer een rustige schoolweek. Dinsdag zijn we voor het eerst met Naomi en Henrieke mee geweest naar de daycare in de township waar we de komende vier weken op woensdag heen gaan om te helpen. Ik weet niet zo goed hoe ik moet uitleggen hoe het was, maar het is in ieder geval totaal anders dan kinderopvang in NL. Naomi begeleid het project, wat inhoud dat ze de eigenaresse helpt met de financiële kant van het bedrijf. Ze vertelde ook dat de eerste keer dat ze heen gingen de kindjes begonnen te huilen toen ze binnenkwamen en dat ze wat bangig voor hun waren omdat ze nog nooit eerder blanken hadden gezien. Nu zijn ze wel wat opgewarmd en vinden ze het super leuk om met je te spelen. Het plan is dat Dieuwke en ik nu elke woensdag ochtend heen gaan om wat aandacht te besteden aan de kindjes. Het is allemaal goed geregeld en we worden gewoon gebracht en opgehaald door een Stenden busje. 's Avonds zijn we gezellig met Naomi uit eten geweest bij Guido's, een restaurantje aan het strand. De rest van de avonden hebben we films gekeken met John, een huisgenootje van ons.

Aankomend weekend gaan we naar Tsitsikama waar we in ieder geval gaan bungee jumpen, en hiken. Weer een actief weekendje dus! :D

Tot volgende week!

• 28 Mei 2015 - 19:55

Lucille:

Zo te lezen vermaak je je prima, het klinkt meer als een vakantie dan een studie :-).
    Goed van je dat je daar ook wat goeds gaat doen. Wat spreken de kinderen daar, Engels?
    Tsitsikama ziet er leuk uit maar dat bungee jumpen .... hoe durf je! Als je het gaat doen dan zie ik graag bewijs!

• 28 Mei 2015 - 20:46

Rick:

Dat was weer een mooie week, Liesa. Wachten in spanning weer op je volgende verslag. Lijkt wel een wekelijkse reality soap!