Eerste weekend op pad - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Liesa Feldhaus - WaarBenJij.nu Eerste weekend op pad - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Liesa Feldhaus - WaarBenJij.nu

Eerste weekend op pad

Door: Liesa

Blijf op de hoogte en volg Liesa

14 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Oost-Londen

Molo!
De afgelopen dagen heb ik weer veel nieuwe ervaringen op gedaan. Ik zal beginnen met het weekend wat eigenlijk heel chill begon.

Vrijdag ochtend heb ik lekker rustig ontbeten (want ik was gelukkig niet meer zo brak als de dag daarvoor) op school en vervolgens wat voorbereidingen gedaan voor de les van maandag ochtend. Nadat Annick klaar was met haar schooldag hebben we met z’n allen gelunched en zijn we in de auto op weg gegaan naar East London. Onderweg reden we echt door een prachtig landschap, heuvels bossen, zee en oneindig veel zicht. Op de weg zelf zijn mensen heel aardig, vrachtwagens geven aan wanneer je ze in kunt halen en langzaam rijdende mensen gaan op de “vluchtstrook” zodat je er makkelijk langs kunt. Verder kom je af en toe wat koeien, geiten en ezels tegen die gewoon rustig aan het chillen zijn op, of aan de kant van de weg.

Na iets langer dan 2 uur te hebben gereden waren we aangekomen in pitoreske East Londen. Na slechts 2 blanken te hebben geteld wisten we zeker dat we in de ghetto waren gearriveerd. Ons appartement, was echther heel erg chill en super goed beveiligd. We hadden drie slaapkamers een grote keuken, een veranda, en een woonkamer MET filmnet. Naast deze kamers was er natuurlijk ook een badkamer aanwezig, die enkele problemen met zich mee bracht, zo hadden we op de eerste dag geen licht en nadat Dieuwke een verfrissende douche had genomen was de draaiknop van de douche er afgevallen en spoot het water alle kanten op. Gelukkig was daar een onze redder in nood, een Afrikaans mannetje die al een borreltje op had. Maar hij had het gefixed. Voor de rest van de avond hebben we pizza gegeten, spelletjes gedaan en films gekeken.

We hadden besloten zaterdag ochtend rustig aan te doen dus tegen 11/12 uur zijn we richting Inkwenkwezie gereden, een private game reserve die ons was aangeraden door de eigenaresse van ons appartementje. Direct als je het park in rijdt zijn de wilde beesten al inzicht. Volgens Dieuwke zagen we een paard, maar dit was een hele speciale gestreepte, genaamd zebra. Na de auto weg te hebben gezet en enkele selfies te hebben gemaakt met de stick van Mandy. Gingen we op weg naar de Cheeta’s, die we naast 100 ZAR korting gratis mochten aaien. De ranger die met ons mee ging heette Brandon en wist echt heel veel over de beesten. Wat mij het meeste verbaasde was dat als je ze goed aait ze heel hard kunnen spinnen, net als een doodgewone huiskat dus. Het verhaal achter de drie katjes was dat de ze na drie dagen oud moederloos waren omdat deze gedood was door een leeuw. Daarna werden ze dus opgevangen en sindsdien leven op het Inkekwezie park. De cheeta’s krijgen daar af en toe de kans om te jagen en binnekort zullen ze in het gewone park los gelaten worden.

Rond 2 uur was het dan zo ver, ONZE EERSTE SAFARI!! :D We zaten echt in zo’n jeepje als die je verwacht. We hebben genoeg wilde beesten gezien, het was echt super vet! Tijdens het ritje moest je je soms goed vast houden want de wegen waren natuurlijk niet met asfalt bestraat. Wat super chill was was het feit dat wanneer we een dier gespot hadden Brandon ons zo dicht mogelijk er naartoe probeerde te rijden. Na al enkele beesten te hebben gezien, waaronder zebra’s, impala’s, struisvogels, giraffen, warthog, blessbok (ofzoiets), en nog een aantal waarvan ik de naam niet meer weet, hebben we onze route vervolgd naar de leeuwen. Deze zitten hier op een aparte gebied zodat ze hun voortplantingsprogramma goed in de gaten kunnen houden. In de groep leeuwen op dit park, zitten namelijk witte leeuwen die erg bedreigde diersoorten zijn. Onze rit door het leeuwen gebied was helaas niet zo lang want de twee welpjes waren op een of andere manier buiten het hek geraakt en moesten zo snel mogelijk weer binnen zien te geraken, omdat ze zonder hun moeder niet kunnen leven. Na het leeuwen gebied uit gereden te zijn, gingen we op zoek naar de neushoornen, deze zijn we jammer genoeg niet tegen gekomen. Onderweg hebben we echter nog wel wat giraffen gespot en een aap. Voor we het wisten was de safari al weer om en waren we weer terug bij de receptie.

Onder tussen was de dag al weer bijna om en zijn we terug gegaan naar ons apartementje. We hebben echte hollandse pannekoeken gebakken en vervolgens een film marathon gehouden.

Zondag zijn we wat eerder opgestaan en gingen we rond half 11 op weg naar het Leeuwenpark. Dit park is beter vergelijkbaar met een dierentuin dan met een game reserve, de dieren zitten in hokjes en zijn in mindere aantallen. In dit park hebben we weer leeuwen gezien, een cheeta, tijgers (waaronder 1 witte), en een hyena. Ze hebben hier ook twee leeuwen welpjes waarbij je in het hok mag om met ze te kunnen spelen en ze te aaien. De beestjes waren erg speels maar lieten zich ook gerustig aaien en poseerden mee voor de foto. De “dierentuin” was niet zo groot waardoor we eigenlijk al snel weer uitgekeken waren en besloten op weg te gaan, terug naar Port Alfred.

Deze terug weg ging echter niet zo voorspoedig als de heenweg omdat we het idee hadden om een andere route te nemen en binnenlands te gaan ipv langs de kust. Hierdoor kwamen we op een gegeven moment op een onverharde, verlaten weg terecht, met kuilen, dikke stenen etc. Als kers op de taart viel op een gegeven moment ook de stuurbekrachtiging weg en brandde het lichtje van de olie. Na in het boekje gekeken te hebben kwamen erachter dat we eigenlijk zo snel mogelijk naar een Toyota dealer in de buurt moesten. OEPS!!! Maaaaar, gelukkig toen we de motor opnieuw startte deed ie het weer helemaal goed. Toen hebben we maar besloten om te keren en zijn we terug gereden over de snelweg. Door deze geweldige route hebben we er twee keer zo lang over gedaan en waren we dus ietsje later dan verwacht weer terug op de campus.

Maandag begon de dag al vroeg om 8 uur ‘s ochtends. Gelukkig eindigde die ook vroeg, rond half 10. Verder zijn Dieuwke en ik op deze dag begonnen met Insanity, om te voorkomen dat we hier dichtgroeien. (A)

Dinsdag werd ik wakker met ontzettend veel spierpijn, door de geweldige work out van de avond daarvoor. Verder was er ‘s avonds een geplande stroom uitval, wat load shedding genoemd wordt, wat resulteerde in een gezellig donker avondje serie kijken.

Woensdag waren we lekker vrij, en zijn we druk aan de studie geweest. ‘S avonds zaten we weer gezellig in het donker. Dit keer was het echter niet een geplande stroom uitval maar de huismanager was vergeten het prepaid op te laden. Hier, in Zuid-Afrika hebben ze namelijk pre-paid stroom en als je dat dus niet op laadt zit je zonder. BEDANKT KAI! (TATENDA!) Verder zijn we weer uitgeweest, want het was natuurlijk weer woensdag avond. Het was erg gezellig en deze keer hoefde we gelukkig niet zo lang te wachten op onze drankjes.

Dit weekend zijn we van plan om naar Port Elizabeth the gaan. Hier is genoeg te doen waaronder het olifantenpark Addo’s.

Tot snel!
Liesa

• 14 Mei 2015 - 18:04

Lucille:

Wat een geweldige belevenissen weer en je vertelt het ook zo leuk. Hopelijk heb je binnenkort ook wat kiekjes van de wilde beesten en de omgeving. Ben erg benieuwd en wacht met spanning op je volgende avonturen.

• 14 Mei 2015 - 22:53

Rick:

Hoi Liesa, weer een leuk verslag van denk ik een leuk uitstapje. De dagen zullen wel omvliegen met al die drukte. Ben al weer benieuwd naar nieuwe belevenissen.

• 14 Mei 2015 - 23:03

Marlies:

Van mij mag je elke dag wel schrijven hoor! Ben natuurlijk nieuwsgierig en je schrijft erg leuk! Kon je al op de lagere school. Weet je nog dat verhaal over je leven bij de Aboriginals ? Moet ik steeds aan denken als ik je blog lees! Heb je nog een mail gestuurd zodat ik Oma ook je blog kan laten lezen? Groetjes en een dikke kus nan je Mutti!

• 17 Mei 2015 - 20:44

Jan:

Hi Lisa. Volg je blog al weer een tijdje. Fijn dat jij je goed vermaakt en het naar je zin hebt. Lijkt mij ook erg vormend voor je mens zijn, i.c. een tijdje andere culturen etc. Wellicht een nieuwe Lisa staks